Rabu, 9 Julai 2014

TART NENAS (TERAP)

Posted by Emmymazli at 12:46 PTG
Sempena nak raya ni... aku nak share resepi tart mama aku yang menjadi favourite aku tiap-tiap tahun.  Bagi aku... takder yang dapat challenge kuih tart mama aku nih... heheheh... mengadakan.... bukan apa... selalu yang aku dapat atau makan dari yang orang lain buat most of it tartnye akan terlalu lembut dan peroi... so resepi mama aku ni akan just nice jer tepungnya dan jem nenasnya tak terlalu manis seperti yang kita beli.  Sebenarnya aku suke tart terap dari tart gulung... kalau tart gulung.. jem nenasnya nanti lembut sangat berbanding jem nenas pada tart terap yang dibakar.  Akan rasa liat-liat skit. Apa-apa pon.. cuba dulu baru tau kan...

Bahan doh:
500gm tepung gandum
125gm butter
125gm planta
1 camca teh garam
2 biji telur (1 biji guna penuh, 1 biji guna kuning shj & buang putihnya)
1 camca teh esen vanila

Untuk jem:
2 biji nenas
1 cawan gula

Cara membuat:  

Untuk Jem: 
2 biji nanas di blend dan dimasak dengan 1 cawan gula sampai pekat.  Sejukkan.

Untuk doh:

1. Gaulkan butter + planta, garam, telur seperti sukatan dan esen vanila dan gaul sehingga rata. 
3. Masukkan tepung gandum yang telah diayakkan. 
4. Gaulkan sehingga rata dan sebati menjadi doh.
5. Canai adunan biskut setinggi anggaran 1/2 - 1cm (ikut suka...) terap ikut acuan yang kita suka.
6. Bulat-bulatkan jem nanas. Letakkan jem nanas diatas adunan yang dah diterap.  Hiaskan sekali kalau nak nampak kuih lebih menarik.
10. Bakar dalam oven suhu 170'C sehingga kuning keemasan atau masak dalam 15-20 minit. 
11. Bila telah masak, sejukkan dan simpan dalam bekas kedap udara

Ok... selamat mencuba... 


Nota:
1 adunan = 2 biji nenas (saiz sedang/besar)
1 biji nenas = 1/2 (setengah) cawan gula
Kalau nak inti color-color pon cantik juga... ikut suka hati kita!!

0 comments:

Catat Ulasan

Komenlah entry saya!! Komen korang yang sememangnye paling best!!

Daisypath Anniversary tickers
 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...