Jumaat, 27 Jun 2014

Pulang Ke Pangkuan Mak

Posted by Emmymazli at 5:10 PTG
Akhirnya dapat juga pulang ke kampung melihat keadaan mak di hospital.  Kami sampai jam 7.30  malam… Sedihnya…. Ahli keluarga mak dah menunggu dan memandang kami seolah-olah marah pada kami kerana tak balik dari awal jenguk mak… Malas aku nak fikir cakap dan prasangka orang.  Diorang ingat kami ni suka-suka tak nak balik.  Jenis aku dan suami takkan cerita hal kesusahan kami dengan orang apatah lagi minta duit diorang.  Apa pon…. Yang penting aku dapat tengok mak. 

Sedih lihat keadaan mak… Dihari lahir mak.. Berderet mesin ubat yang memantau dan merawat mak sebagai hadiah… Naik takut aku tengok… Aku tau mak sedih kami tak balik dari awal masa dia mengadu sakit.  Sebelum tu… hubby dah bagi tau mak… kalau mak nak rehat dan rasa tak sihat… ajaklah Pakcik datang Cyberjaya… boleh jumpa cucu kalau betul-betul rindu dan juga aku sendiri boleh tengok-tengokkan mak.  Kalau perlu mak ke hospital dan ditahan wad… kalau di Putrajaya kami senang nak uruskan… Tapi susah nak fahamkan mak.  Mak selalu dengan egonya sendiri.  Kadang aku sendiri sebagai menantu dia selama 13 tahun pon tak faham dengan mak ni.  Bukan dia takde duit nak datang rumah aku… dah tentulah kami satu-satunya anak dia… apalah salah dia datang melawat kami bila dia rindu pada cucu.  Bukannya kami tak bagitau dia kami susah dari segi kewangan.  Tapi mak tak nak faham sebab katanya kami dua-dua kerja.  Hmmm….  Sementelah alasan mak kununnya mak tak nak susahkan anak-anak.  Tapi mak lupa kami bertanggung jawab di atas mak.  Walau tak berduit… aku dan hubby masih mampu jaga emak.  Entahlahhh… bingung.  Mak sendiri tak nak faham anaknya… takkan kami terus-terusan nak bagitau kami tak punya ongkos untuk balik selalu.  Aku tau mak kecik hati kami tak balik… tapi tak bermakna kami tak bagitau mak sebab-sebabnya supaya mak mengerti keadaan kami… tapi mak tak nak faham… Tanpa mak sedar mak mengadu domba dengan saudara mara tentang kami.  Hakikatnya… aduan mak telah disalah tafsirkan oleh mereka.  

Sekarang bila mak dah terkulai di katil hospital… semua seolah-olah menyalahkan kami sekeluarga… tak nak cuti pasal mak sakit… tak nak balik pasal mak sakit… tak kesian ke kat mak…??? What the fish!!  Pakcik terutamanya…. Terus-terusan brain wash anak-anak aku tentang kedegilan kami tak balik kampung sebelum tu…. Padahal aku dan hubby dah ceritakan masalah kami… bukan takat kewangan… anak-anak aku nak periksa terutamanya Hanum yang akan menduduki peperiksaan UPSR tahun ini… setiap minggu ada kelas tambahan dan juga kem yang dianjurkan oleh pihak sekolah.  Bukan aku suka-suka tak nak balik… Kimie dan Hanum terus menangis…. Apatalah bila melihat keadaan neneknya… lagu sayu hati anak-anak aku seolah-olah dosa diorang menyebabkan nenek sakit kerana rindu mereka… Hmmmm…. Sabarlah anak-anak. 

Walaupun hanya dapat melihat mak layu di katil hospital… sekurang-kurangnya lega dah dapat melihat mak.  Kita nantikan keadaan mak esok.

0 comments:

Catat Ulasan

Komenlah entry saya!! Komen korang yang sememangnye paling best!!

Daisypath Anniversary tickers
 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...