Selasa, 24 Julai 2012

Resepi Bubur Lambuk

Posted by Emmymazli at 5:16 PTG
Salam....


Selamat berpuasa semua....


Today aku nak share resepi bubur lambuk yang simple tapi sedap macam korang makan yang Bubur Lambuk Kg. Baru punya.... aku try & error je sebelum ni setelah merujuk resepi kawan-kawan dari internet... tapi ikut cara dan selera masing-masing laa.... kebetulan semalam aku baru jer buat dan ada kawan bertanya pula resepi tu... so harini aku nak sharelah resepi aku yer...

Bahan-Bahan:
2 cawan beras (basuh dan toskan)

½ biji kelapa, gunakan santan pekat (guna santan kotak pon boleh.  Kalau untuk 2 cawan beras gunakan ½ kotak) ½ kg daging cincang (lebih pun takper kalau suka. Then pakai daging paket Ramli pun boleh)

5 s/b minyak masak
1-2 biji ubi kentang (potong kecil-kecil)
Garam
Air
Bahan tumbuk/blender
6 ulas bawang merah
4 ulas bawang putih

Rempah tumis
1-2 batang kulit kayu manis 3-5 kuntum bunga cengkih 2-3 kuntum bunga lawang 3-4 biji buah pelaga
1 inci halia (ketuk sedikit sahaja)
Bahan rempah
1 ½ s/b serbuk rempah kurma/rempah sup
¼  s/k lada putih
¼   s/k lada sulah
½  s/k lada hitam
½ s/k halba campur

Bahan hiasan

3 tangkai daun sup yang dicincang
2 tangkai daun bawang yang dicincang
Bawang goreng

Cara:

1. Panaskan minyak masukkan rempah tumis dahulu dan kemudian bahan tumbuk sehingga wangi dan garing kekuningan.
2. Masukkan bahan rempah dan daging. Masukkan sedikit air supaya tidak terlalu kering. Masukkan ½ sudu paste ayam. Biarkan sehingga naik minyak. 
3. Masukkan beras, kentang dan air. Biarkan sehingga beras hancur dan daging lembut.
4. Bila dah beras nampak pecah, masukkan santan, dan rasakan garam. 
5. Bila sudah masak, masukkan udang yang telah dibuang kulit dan tunggu 3 minit kemudian hidangkan dengan bahan hiasan 


p/s:  kalau masukkan udang dari awal nanti jadi tak sedap pula.  Tak caya cuba laaa… hehehehe.  Lagi satu aku suka masukkan daun sup yang di cincang sekali dalam periuk bubur tu sebelum tutup api.  Aku rasa bubur lebih wangi dan tahan lama kalau disimpan.  

Selamat mencuba.

2 comments:

siti on 26 September 2012 pada 1:22 PTG berkata...

salam..saya dah cuba resepi awak..tapi santan sebiji n bau kayu manis kuat sgt lak..mungkin saya terlebih letak kot..anyway..thanks for the resepi..

Emmymazli on 3 Oktober 2012 pada 10:43 PG berkata...

terima kasih kerana mencuba.... saya letak pon tak banyak santannya... 1/2 biji cukup... kayu manis jgn letak byk2.. skit2 jer.... sbb tu saya tulis 1-2 btg kayu manis.... kalau besar 1 jer cukup... kalau kecik 1 jer.. heheheh

Catat Ulasan

Komenlah entry saya!! Komen korang yang sememangnye paling best!!

Daisypath Anniversary tickers
 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...