Isnin, 12 Disember 2011

Anak Cockatiel Aku Yang Jinak!!!

Posted by Emmymazli at 6:11 PTG
 9 Disember 2011

Salam semua... seronok betul aku bila akhirnya tercapai impian aku untuk mempunyai baby bird yang still handfeed dan yang paling penting jinak.  Aku memang berangan-angan nak mempunyai burung Cockatiel spesis Lutino (kuning) dan Albino (putih).  Dapat juga akhirnya!!!!

2 ekor anak burung ni umurnya lebih kurang 3- 4 minggu masa aku beli dari Pak Teh.  Masa mula-mula ambil tu aku agak nerves dan takut nak pegang sebab belum pernah dapat pegang burung yang tak menggigit.  Hehehehhe..... Tapi bila dah dapat pegang macam tak mau lepas jer.   Nak pula kerja dia nak menenggek kat bahu kita... rasa sangat di sayanyi.... Masa aku ambil gambar ni pun.... bukan main pandai lagi 2 ekor burung ni nak berposing... loghat!!!  Cam tau-tau jer orang ambik gambar dia.  Heheheheh...

Burung-burung ni aku namakan Puteh (Albino) dan Tuning (Lutino).  Tuning masih lagi makan suap.  Aku beri makan Kaytee (nestum untuk burung) setiap pagi dan petang.  Berbanding Puteh pula tak mau langsung makan Kaytee.  Dia dah mula makan sekoi dan benda keras.  So tak pandang dah Kaytee lembik-lembik ni.  Eksyen yee Puteh!!

Puteh
Tuning
Anak-anaklah orang yang paling suka dapat 2 ekor burung ni bila diorang dapat bawa dia kehulu kehilir macam anak sendiri.  Tak payah aku suruh... tau la si Hanum tu bagi makan tiap-tiap pagi sementara dia cuti sekolah ni.  Hmmm.... yang tak tahan tu siap ajak main buaian tu... sabo jer laa....

Oklah... kengkawan  yang nak bermain dengan burung aku ni.. meh la singgah rumah.... bleh main dengan burung Cockatiel ni sesama yer.....

1 comments:

afayufu on 21 Disember 2011 pada 9:26 PG berkata...

amboi

Catat Ulasan

Komenlah entry saya!! Komen korang yang sememangnye paling best!!

Daisypath Anniversary tickers
 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...