Isnin, 5 September 2011

Rezeki Menjelang Raya…

Posted by Emmymazli at 2:12 PTG
28-29 Ogos 2011- Ayer Molek, Melaka

Salam semua.  Kalini nak story bisness aku menjelang Raya... Seperti biasa tiap-tiap tahun menjelang Hari Raya aku akan bercuti lebih awal sedikit dari yang lain-lain untuk aku memulakan bisness aku untuk musim perayaan.  Apa lagi kalau tak bisness “LEMANG” aku.  
 Macam tahun lepas jugak, aku mulakan bisness lemang aku 2 hari before raya.  Bukan apa, tak mau jual lemang yang dah berhari-hari.  Lemang aku memang dijual untuk stok hari raya.  Insyaallah... boleh tahan 3-4 hari.  Bukan nak membandingkan lemang aku dengan lemang peniaga lain… tapi aku punya lemang…. original punya lemang ok!!! Hehehehe…  Ini lemang.. bukan lemang kukus yang pulutnya dikukus dahulu dan kemudian dimasukkan ke dalam buluh dan dibakar atas api.. bukan juga lemang pakai ajinomoto mau kasi rasa yang sedap… ini lemang semata-mata lemang asli yang menggunakan beras pulut, santan, garam, dan dibakar dalam buluh yang cantik atas kayu api berjam-jam.  Segala proses membuat lemang ni aku buat di pondok lemang aku tu jer.  Memang penat buat lemang ni… boleh dikatakan hampir 48 jam non stop dan tak tidor.  Lepak memang lepak…. Dapat rehat pun sekejap-sekejap jer tapi demi mencari rezeki raya… aku dan suami harungi jua.  Nasib baik aku ada 2 orang pembantu yang baik punya… saper lagi… adik aku si Boy dan sepupu aku si Celeng a.k.a. Shahril.
  
Tahun ni aku jual lemang lebih 500 batang yang menggunakan 12 kampit beras pulut.  1 kampit beras pulut tu beratnya 10 kg.  Perghhh… memang lepak skit untuk kejar masa membakar lemang untuk hari mantai tu.  Tapi Alhamdulillah…. Rezeki Allah bagi aku terima jer.  Kalau diikutkan persaingan jual  lemang tahun ni memang hebat.  Kalau tahun-tahun dulu, hanya aku dan 1 peniaga di area kandang jer yang meniaga lemang, tapi tahun ni ada lebih kurang 10 buah gerai yang menjual lemang sepanjang jalan utama di Pengkalan Minyak-Ayer Molek-Kandang.  Korang bayangkanlah macam mana aku nak meniaga kalau dah persaingan begitu ramai.  Tapi Alhamdulillah… aku meniaga ikhlas dan tak nak menganiaya orang dengan mencari keuntungan semata.  So far, aku dah ada pembeli tetap tiap-tiap tahun yang tahu kualiti lemang aku.  Tak perlu nak risau…. Lambat ke cepat…. Ada jer rezeki aku cuma yang aku perasan, tahun ni aku berniaga tak serancak dulu.  Nasib aku baik bila pembeli dah pandai menilai barang yang dibeli.  Aku tukar strategi menjual lemang tahun ni dengan mendahulukan membakar lemang yang besar-besar dahulu.  Kemudian baru yang kecil-kecil.  Orang sekarang tak suka lemang kecik-kecik dan garing.  Diorang suka lemang yang sedang dan besar.  Bersesuaian dengan harga lemang itu sendiri yang lebih kurang harganya RM12-18 mengikut saiz buluh lemang.  Alhamdulillah.   Bila aku tukar strategi tahun ni,  walaupun meniaga tak rancak macam dulu, tapi pulangan aku tetap baik macam tahun-tahun sudah.  Alhamdulillah sangat-sangat!!!!!
 
 
Tahun ni juga… aku tukar nama lemang aku.  Dulu aku letak “LEMANG TELOK MAS”.  Tahun ni aku letak “LEMANG AYER MOLEK” bila ramai permintaan pembeli pada tahun lepas yang minta aku tukar nama sebab kedudukan gerai/pondok lemang aku di Ayer Molek, bukan di Telok Mas.  Dulu aku letak “LEMANG TELOK MAS” sebab hubby aku asalnya meniaga lemang di Telok Mas dan memang dah ada customer tetap.  So, orang nak cari pun senang.  Tapi sejak kebelakangan ni, ada jer kisah tak menarik tentang lemang Telok Mas ni, so ada baiknya juga aku dan hubby tukar nama.  Hehehehe….  Tapi, susah nak puaskan hati semua orang… bila dah tukar.. ada pulak pembeli yang mintak pakai nama lemang Telok Mas pulak!!! Huhuhu… tension… bukan senang nak puaskan hati semua orang tau….
Oklah….  Lastly… aku nak ucapkan terima kasih kepada bapa mertua aku.. Syed Salim Syed Omar yang membantu aku mencari buluh lemang yang baik punya tahun ni.  Ramai puji buluh lemang aku tahun ni cun.   Thanks juga kepada adik aku Boy dan Celeng yang bantu aku dari A-Z untuk bisness lemang ni.   Dan terima kasih juga kepada adik-adik aku yang lain yang terpaksa kemas umah mama tiap-tiap tahun tanpa bantuan aku dan keluarga mak mertua aku kerana tak masak untuk raya sebab tiap-tiap tahun juga aku mengelat pergi jual lemang…. Hehehhehehe… Jangan mare ekkk…. Huhuhuh….

Oklah….. sekian story pasal lemang!!!

0 comments:

Catat Ulasan

Komenlah entry saya!! Komen korang yang sememangnye paling best!!

Daisypath Anniversary tickers
 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...